Marc Sogues
El present treball representa la primera aproximació crítica monogràfica al Cicle dels rams, un conjunt de 29 cartes poètiques que Francesc Fontanella va escriure al Rosselló durant la seva etapa de maduresa. L'estudi es divideix en sis parts. La primera és dedicada a identificar i delimitar el cicle. La segona és una descripció sumària dels textos que explica tant els seus aspectes formals com el seu contingut, i assenyala els elements que confereixen sentit unitari al cicle. A la tercera part s'analitza el discurs amorós de les composicions, fent especial èmfasi en la seva singularitat dins la lírica amorosa fontanellana. La quarta part argumenta que els textos, partint d’una circumstància biogràfica probablement real —lla convalescència d’una dama— han de ser llegits com a peces literàries pensades per entretenir, i s’ocupa d’analitzar les diferents estratègies emprades amb aquest propòsit: la jocositat, la meravella i l’enigma. En el cinquè apartat s’elabora una proposta de datació del cicle fonamentada en un seguit d’indicis extrets dels mateixos textos i, finalment, s’empren les evidències presentades per construir una lectura de conjunt del cicle.
The present work is the first monographic critical approach to the Cicle dels rams, a set of 29 poetic letters that Francesc Fontanella wrote in Roussillon during his maturity years. It is divided into six sections. The first one is dedicated to identifying and delimiting the cycle. The second is a brief description of the texts, which reflects both its formal aspects and its content, and points out the elements, the characters and the recurring situations throughout the cycle that provide it with a sense of unity. The third section analyzes the love discourse of the texts, with particular emphasis on their uniqueness in the fontanellan love lyrics. The fourth section argues that the texts, based on a probably real biographical circumstance —lthe convalescence of a lady—l must be read as literary pieces designed to entertain, and deals with analysing the different strategies that are mobilized with this purpose: humor, wonder and enigma. In the last section, a proposal for the dating of the cycle is exposed, based on a series of indications extracted from the texts and, finally, the evidence presented is used to build an overall reading of the cycle.