El present article ressegueix l’atenció crítica de Domènec Guansé pels gèneres biogràfics al llarg dels anys vint i trenta del segle xx. D’una banda, s’hi analitzen els avantatges en termes de mercat editorial i de públic derivats de la incorporació de modalitats prosístiques en voga a Europa com les biografies novel·lades. De l’altra, s’hi consideren les relacions que aquests gèneres estableixen amb la novel·la, especialment pel que fa a l’obertura potencial de noves vies creatives que se situen en espais limítrofs entre la ficció i la no ficció. Finalment, es comenta la primera incursió biogràfica de l’autor, una obra dedicada a Pompeu Fabra que apareix el 1935.
This paper is aimed to trace Domènec Guansé’s critical attention to biographical genres throughout the 1920s and 1930s. On the one hand, it analyzes the advantages concerning the publishing market and the readers derived from the incorporation of successful prose genres in Europe, such as novel biographies. On the other hand, the relationships that these genres set up with the novel are taken into account, especially with regard to the potential opening of new creative paths that are placed in the bordering spaces between fiction and non-fiction. Finally, it addresses Guansé’s first biographical incursion, a work dedicated to Pompeu Fabra which is published in 1935.