Pau Bori
Les reformes d’aquestes últimes dècades derivades del procés de Bolonya han inserit cada vegada més la universitat europea dins un règim de capitalisme acadèmic, segons el qual l’educació superior i la recerca se supediten a interessos mercantils. Amb l’enfocament teòric de l’anàlisi crítica del discurs, examinem un dels aspectes clau d’aquest nou règim als webs de les set universitats públiques de Catalunya: el vincle entre universitat i empresa. Desenvolupem primer una anàlisi descriptiva del contingut, els agents empresarials, els idiomes i el llenguatge que hi apareixen. La segona fase de l’anàlisi, de caràcter qualitatiu, determina els principals temes i significats que sorgeixen i, a la vegada, posa al descobert les ideologies inherents en el discurs. Els resultats demostren que el discurs universitari analitzat adopta un llenguatge empresarial que celebra l’emprenedoria i la competitivitat. Argumentem que aquest discurs contribueix a construir des de l’interior de la universitat una visió del món determinada, segons la qual els coneixements vàlids són els transferibles al mercat, els investigadors esdevenen emprenedors potencials i l’educació superior i la recerca han d’estar al servei de l’esfera productiva capitalista. L’article conclou amb una crida a qüestionar la vinculació de la universitat pública amb l’empresa i a obrir viaranys per a alliberar la universitat de l’hegemonia neoliberal que hi ha actualment.
The reforms of recent decades resulting from the Bologna process have increasingly placed the European university within a regime of academic capitalism, according to which higher education and research are subordinated to commercial interests. Using the theoretical framework of critical discourse analysis, this article examines the university-industry relationship, one of the key aspects of this new regime, on the websites of the seven public universities in Catalonia. The analysis starts with a description of the content, the business agents, and the languages that appear in them. The second phase of the analysis, qualitative in nature, determines the main themes and meanings that arise and, at the same time, reveals the ideologies inherent in the discourse. The results show that the analyzed university discourse adopts a business language that celebrates entrepreneurship and competitiveness. This article argues that this discourse contributes to building a certain worldview from within the university, according to which valid knowledge is that which is transferable to the market, researchers are potential entrepreneurs, and higher education and research must be in the service of the capitalist productive sphere. The article concludes by making a call to question the relations between public universities and private business endeavors, and to search for ways to free the university from the current neoliberal hegemony.