Hilary Macartney
Los Annals of the Artists of Spain de Stirling Maxwell (1848) son considerados un hito de la historiografía del arte español. No obstante, el autor quedó insatisfecho con muchos aspectos. Planificó otra edición, emprendiendo un viaje de investigación para recoger material. Mediante ejemplos de esculturas de Damián Forment, Juan de Juni y Alonso Cano, analizamos la intención de Stirling de extender el estudio de escultura española y sus esfuerzos por ilustrarla. Aunque no se incluyera todo su material en la edición póstuma del libro de 1891, sus investigaciones plantearon algunos asuntos claves del discurso decimonónico sobre arte español en Gran Bretaña e Irlanda.
Stirling Maxwell’s Annals of the Artists of Spain (1848) is considered a landmark in historiography of Spanish art. However, its author was dissatisfied with many aspects and planned a second edition, undertaking a research trip to collect material. Through examples of sculptures by Damián Forment, Juan de Juni and Alonso Cano, this article examines how Stirling intended to extend coverage of Spanish sculpture and documents his efforts to obtain illustrations of them. Not all the material was included in the posthumous publication of 1891. Nevertheless, Stirling’s research for it raised key issues within nineteenth-century discourse on Spanish art in Britain and Ireland.