Desde los años noventa del siglo XX, la producción literaria de Italo Calvino se ha clasificado según distintas fases que responden a categorías estéticas e ideológicas a menudo entendidas como superaciones o renuncias de la fase anterior. En contraste con esta idea, el artículo examina los conflictos ideológico-literarios de Il sentiero dei nidi di regno (1947), primera novela del escritor de Sanremo, y del prefacio que éste escribió para la reedición del año 1964, con el fin de matizar las sintonías y las discordancias que el libro mantiene con el neorrealismo italiano posterior a la Segunda Guerra Mundial.
Des dels anys noranta del segle XX, la producció literària d’Italo Calvino s’ha classificat segons diferents fases que responen a categories estètiques i ideològiques sovint enteses com a superacions o renúncies de la fase anterior. En contrast amb aquesta màxima, l’article examina els conflictes ideologico-literaris d’Il sentiero dei nidi di regno (1947), primera novel·la de l’escriptor de Sanremo, i del prefaci autorial que aquest va escriure per la reedició de l’any 1964, per tal de matisar les sintonies i les discordances que el llibre manté amb el neorealisme italià de després de la Segona Guerra Mundial.
Since the 1990s, Italo Calvino's literary works have been classified into different phases, corresponding to aesthetic and ideological categories often seen as either surpassing or renouncing the previous phases. Contrary to this generalization, the article examines the ideological and literary conflicts in Il sentiero dei nidi di ragno (1947), the first novel by the writer from San Remo, and in the authorial preface he wrote for its 1964 reedition. The aim of the article is to nuance the harmonies and disagreements between the book and Italian neorealism emerged after World War II.