En la obra de Roberto Bolaño, se observa un estrecho nexo entre literatura y artes plásticas. A través de la exploración de la cita de Giuseppe Arcimboldo en La parte de Archimboldi de 2666, reflexionaremos sobre la preferencia estética del escritor y las funciones del arte en esa obra. A nivel estructural, tenemos la hipótesis de que 2666 se edifica a partir de la técnica cabezas compuestas del pintor manierista. Por el parentesco entre el nombre Archimboldi y Arcimboldo, conjeturamos también que la figura enigmática del italiano puede ser fuente de inspiración para Bolaño a la hora de perfilar a su escritor desaparecido, Benno von Archimboldi.
In Roberto Bolaño's works, a close link between literature and visual arts can be clearly observed. By exploring Giuseppe Arcimboldo´s reference in The Part about Archimboldi in 2666, this study reflects on the writer's aesthetic preferences and the functions of art in this novel. Comparing Bolaño´s novel and Arcimboldo´s paintings, this article hypothesizes that 2666 is structurally related to the kaleidoscopic technique of “composite heads” created by the Italian artist. Because of the kinship between the name Archimboldi and Arcimboldo, it also conjectures that the enigmatic figure of the Italian painter may be a source of inspiration for the writer to imagine and outline his missing artist, Benno von Archimboldi.