Con la llegada del Romanticismo surge un nuevo imaginario sobre las identidades Norte/Sur que alcanzaría un rápido éxito y una considerable vigencia durante décadas. La hegemonía mediterráneo-clasicista ve transferido al mundo germano-romántico el poder cultural y político detentado por el Sur durante muchos siglos. Se analizan aquí las opiniones al respecto de Madame de Staël, favorable a la índole cultural nórdica, que estableció una serie de sencillas antítesis sobre las dos identidades, facilitando así su conversión en tópicos y su rápida difusión, aprovechada ideológicamente por el Romanticismo más conservador, defensor del nacionalismo literario y de una literatura cristiana y monárquica.
With the arrival of Romanticism, a new imaginary about North/South identities emerged that was to achieve rapid success and considerable validity for decades. The Mediterranean-classicist hegemony sees the cultural and political power, held by the South for many centuries, transferred to the German-Romantic world. This paper analyzes Madame de Staël’s opinions on the matter, which were favorable to the Nordic culture that established a series of simple antitheses on the two identities, thus facilitating their transformation into clichés and their rapid dissemination. They were likewise ideologically exploited by the most conservative Romanticism, a defender of literary nationalism and of a Christian and monarchical literature.