Canadá
Las mujeres de la República Árabe Saharaui Democrática (RASDa menudo como símbolos de la soberanía y la identidad saharauis. Basándose, por un lado, en el concepto de la poética fronteriza y, por otro, en la crítica feminista poscolonial, este ensayo las formas en que la escritora hispano-saharaui Lehdia Mohamed Dafa cuestiona las fronteras nacionales saharauis que se trazan simbólicamente con y sobre los cuerpos femeninos. Asimismo, examina las estrategias que adopta Mohamed Dafa para apartarse de las representaciones de las saharauis como emblemas de la nacionalidad y, en cambio, reinventarlas como ciudadanas con identidades diferenciadas.
Women from the Saharawi Arab Democratic Republic (SADR) are often portrayed as symbols of Saharawi sovereignty and identity. However, there is a growing echo of voices against the conflation of women and the Saharawi nation. Drawing on border poetics and postcolonial feminist criticism, this essay analyzes the ways in which Hispano-Saharawi writer Lehdia Mohamed Dafa challenges the boundaries of the Saharawi nation that are symbolically traced with, and upon, women’s bodies. It also examines the ways in which Mohamed Dafa departs from the notion of Saharawi women as emblems of nationhood and, instead, reimagines them as citizens with differentiated identities.