Michael P. Iarocci
En este ensayo se examinan tres de los Desastres de la guerra que Goya dedicó a la violencia sexual para elucidar el complejo análisis moral que se desarrolla a lo largo de la serie. Aunque los Desastres frecuentemente se han interpretado como formas de testimonio histórico, se propone que las coordenadas más propicias para entender el proyecto son las de la crítica y sátira dieciochescas. Se resalta así la densidad semántica que el artista consigue a través de: a) la presentación serial de imágenes; b) la interacción entre textos e imágenes; y c) la combinación de códigos pictóricos realistas con elementos de abstracción.
This essay examines three prints from Goya’s Disasters of War to elucidate the complex moral analyses that the artist develops over the course of his famous print series. While the Disasters of War have often been understood as forms of historical testimony, the essay argues that the series is better understood within the eighteenth-century coordinates of critique and satire. It focuses on prints dedicated to sexual violence to underscore the dense layering of meanings that Goya achieves through: a) the sequential presentation of his image; b) the interplay between captions and images; and c) the combination of realist pictorial codes and abstraction.