Francesco Fasano
En la ciencia ficción contemporánea se distinguen dos narraciones sobre lo humano: unas, subrepticiamente conservadoras, consolidan la “realidad capital”, otras son portadoras de una marginalidad inconforme. Propongo asociar con las primeras la idea de una ciencia ficción ‘ojo-céntrica’, que entroniza el ojo, con las segundas, una producción ‘somato-céntrica’, que reivindica el cuerpo como lugar de enunciación abyecto y ‘comprometido’: las poéticas de Castagnet, Barragán y Paz Soldán señalan esta tendencia continental latinoamericana a una ciencia ficción a la vez posthumana y postcolonial.
In contemporary science fiction, two types of narratives on the human can be distinguished: some narratives, surreptitiously conservative, consolidate the "capital reality", while others are bearers of a non-conformist marginality. I propose to associate the idea of an 'eye-centric' science fiction with the first type on narrative, which enthroned the eye, and the idea of a “somato-centric” production with the latter, as it claims the body as a place of abject and “committed” enunciation. The poetics of Castagnet, Barragán and Paz Soldán point to this Latin American continental tendency towards a science fiction that is both post-human and post-colonial.