Pamplona, España
Durante la década de 1960, Jorge Oteiza (1908-2003), dedicó sus esfuerzos a un replanteamiento del discurso del nacionalismo vasco desde la cultura. Para ello elaboró una idea esencialista de un «estilo vasco» cuyo máximo representante era, paradójicamente, un Baroja que había denostado ese nacionalismo. El argumento oteiziano supone así una (re)invención de la tradición aranista, urgida por las circunstancias y modulada a través de la amistad con otros escritores y lectores de Baroja, como José de Arteche y Miguel Pelay Orozco.
During the nineteen sixties, Jorge Oteiza (1908-2003) devoted himself to a rewriting of the discourse of Basque nationalism from the viewpoint of culture. In order to do that he formulated an essentialist idea of «Basque style» whose main representative was, surprisingly enough, Pío Baroja, who had repeatedly discarded Basque nationalism in quite bitter terms. Oteiza’s argument entails thus a (re)invention, of the tradition of Sabino Arana urged by the circumstances and mediated by his dialogue with some local friend writers and readers of Baroja such as Miguel Pelay Orozco and José de Arteche.