Turquía
El conocimiento de vocabulario es fundamental para desarrollar habilidades en inglés. Evaluar los niveles de vocabulario de los estudiantes permite seguir su progreso y predecir su rendimiento en pruebas. Este estudio investigó la relación entre el conocimiento de vocabulario receptivo y productivo y las habilidades en inglés (lectura, escritura, escucha, habla y uso del inglés) de 306 estudiantes universitarios turcos de niveles A1, A2 y B1 de EFL. El conocimiento de vocabulario se midió con el New Vocabulary Levels Test (NVLT) y el Vocabulary Levels Test-Productive (VLTP). Las habilidades lingüísticas se evaluaron mediante un Examen de Competencia en Inglés (EPE) y un examen oral. Los resultados mostraron correlaciones positivas significativas entre el conocimiento receptivo y productivo, especialmente en niveles más altos. El vocabulario receptivo fue un predictor más fuerte de las habilidades lingüísticas, particularmente en lectura, escucha y uso del inglés, en comparación con el vocabulario productivo, que se relacionó más con el uso del inglés. Sin embargo, ambos tipos de conocimiento de vocabulario tuvieron mayor impacto en los niveles más avanzados. Estos hallazgos revelan una relación compleja entre el vocabulario y la competencia en el idioma, proporcionando información útil para educadores e investigadores.
Vocabulary knowledge and usage play a significant role in developing English language skills. Determining students' vocabulary levels can be an effective way to track the development of their language skills and predict their test performance. Therefore, this study examined the relationship between receptive and productive vocabulary knowledge and English language skills (reading, writing, listening, speaking, and use of English) of 306 Turkish university students who are A1, A2, and B1-level EFL learners. Vocabulary knowledge was measured using the New Vocabulary Levels Test (NVLT) and the Vocabulary Levels Test-Productive (VLTP), while language skills were assessed through an English Proficiency Exam (EPE) and a speaking exam. The results revealed significant positive correlations between receptive and productive vocabulary knowledge, particularly at higher proficiency levels. Receptive vocabulary was found to be a much stronger predictor of language skills, especially for reading, listening, and use of English, than productive vocabulary which predicted performance in use of English. However, the impact of both vocabulary tests was more pronounced at higher proficiency levels. While vocabulary levels show some predictive power on specific language skills, their influence is limited overall. These findings suggest a nuanced relationship between vocabulary and language proficiency, offering valuable insights for educators and researchers.