Fernando Villegas Torres
¿Cómo el arte del Perú antiguo fue incorporado en el debate del proceso de modernismo y vanguardia en el arte peruano? En el presente artículo nos interesa abordar el cambio de sentido de los objetos considerados como arqueológicos en objetos artísticos.
Se inició por artistas como Teófilo Castillo y el historiador Horacio Urteaga. Nos interesa estudiar su incorporación en las primeras promociones de la Escuela de Bellas Artes y la importancia que tuvieron diversas personalidades locales desde el ámbito de los museos, tales como el historiador y antropólogo Luis E. Valcárcel, el pintor José Sabogal, la pintora Elena Izcue y el antropólogo Julio C. Tello. De esta manera se vincula el arte del Perú antiguo con distintas miradas
How was ancient Peruvian art brought into the debate about the process of modernism and avant-garde in modern Peruvian art at the beginning of the 20th centu-ry? In this article we want to address the change of meaning which occurred regarding this type of ancient art from objects primarily considered as archaeological artefacts to artistic objects in their own right. This paradigm shift began with artists such as Teófilo Castillo and the historian Horacio Urteaga. We consider its incorporation in the first graduating classes of the Escuela de Bellas Artes in Lima and the importance of several prominent local personalities from the museum field, such as the historian and anthro-pologist Luis E. Valcárcel, the painters José Sabogal and Elena Izcue, and the anthro-pologist Julio C. Tello in furthering this paradigm shift. In this way, the art of ancient Peru will be linked to different points of view which figured prominently in the artistic debates of that time