Marc Alcalà Rams
Aquest article ofereix una explicació dels usos lingüístics quotidians de joves al·loglots, basada en les normes d’ús lingüístic, a través d’un estudi de cas de joves d’ascendència marroquina nats a la comunitat autònoma de Catalunya (CAT) i residents a Granollers i rodalia en el mo-ment de completar l’escolarització obligatòria. Els objectius de recerca que han guiat aquest treball han estat posar a prova la recerca preexistent sobre usos lingüístics de la població al·lo-glota autòctona amb un cas actual i generar dades que permetin elaborar nous arguments en relació amb els usos lingüístics. Les qüestions de recerca plantejades han estat les següents: quins perfils sociolingüístics poden identificar-se entre joves al·loglots autòctons i quins fac-tors són explicatius dels seus usos lingüístics. A partir d’entrevistes qualitatives semiestructu-rades, s’han obtingut dades que han permès conceptualitzar una sèrie de normes d’ús lingüís-tic com un tipus concret de normes socials, definides a partir de la recerca prèvia: adequació lingüística, hàbit lingüístic en conversa i convergència lingüística segons l’ús lingüístic, el pre-judici lingüístic, la competència lingüística o la tolerància lingüística. Els resultats mostren que la conjunció de la preferència lingüística, les normes d’ús lingüístic i la lleialtat lingüística poden configurar els usos lingüístics quotidians de joves catalans al·loglots. L’article conclou amb una discussió sobre el que això implica.
This paper offers an explanation of the everyday language uses of young alloglots, based on the norms of language use, through a case study of young people of Moroccan descent born in the Autonomous Community of Catalonia and living in the town of Granollers and its sur-roundings at the time of completing their compulsory education. The objectives of this researchhave been to put the pre-existing research on the native alloglot population’s language uses to the test with a current case, and to generate data that allow the development of new explanations of language uses. The research questions that were posed are the following: what sociolinguistic profiles can be identified among young native alloglots, and what the factors explaining their language uses are. Through semi-structured qualitative interviews, data have been collected that have allowed the conceptualization of a series of norms of language use as a specific type of so-cial norms, defined on the basis of previous research: linguistic adequacy, linguistic habit in conversation, and linguistic convergence according to language use, linguistic prejudice, lin-guistic competence, and linguistic tolerance. The results show how the combination of linguis-tic preference, norms of language use and linguistic loyalty can shape the everyday language uses of young alloglot Catalans. The paper concludes with a discussion of what all this implies.