M-Begoña Gómez-Devís , José María Buzón García
Aquest article analitza les percepcions i les actituds lingüístiques del futur professorat de cas-tellà i valencià (estudiants del Màster Universitari en Professor/a d’Educació Secundària de la Universitat de València) envers les varietats estàndard i no estàndard del valencià. La investi-gació interpreta les dades recollides dels participants mitjançant la tècnica d’aparellament de veus disfressades (de l’anglés matched-guise technique) tenint en compte el grau d’identifica-ció i d’ús que han assignat a les interaccions comunicatives, la consideració ideològica dels parlants d’una o altra varietat i la identificació de trets personals. Entre les conclusions, desta-ca la valoració generalitzada de la varietat estàndard (VE), que mostra la puntuació més alta, un prestigi i una consideració social superiors i una vinculació més estreta amb les habilitats comunicatives, i només és superada puntualment per la varietat no estàndard (VNE) en uns àmbits determinats, com ara la competència de socialització.
This paper analyzes the perceptions and attitudes of future teachers of Spanish and Valencian (students of the University Master’s Degree Course in Secondary Education Teaching at Valencia University) towards the standard and non-standard varieties of Valencian. The research interprets the data collected from the participants by the matched-guise technique in accordance with the degree of identification and use they have assigned to the communicative interactions, the ideological consideration of the speakers of one or another variety, and the identification of personal traits. Among the conclusions, the generalized evaluation of the standard variety stands out, showing the highest score, greater prestige and social consideration, as well as closer links to communication skills, and it is only occasionally surpassed by the non-standard variety in certain areas, such as socialization competence.