Mercedes Amparo Muñetón Ayala
, Claudia Fernanda Vásquez Arango, Dahiana Yubelly González Gallego
The visual perception is an important process in reading. Studies in this line are scarce, and up to now there is no consensus about the influence of visual perception on reading. In order to provi-de evidence on the subject, the main objective of this study is to examine the visual perceptual processing in the reading develo-pment in Spanish language. We compare children with (N = 53) and without (N = 51) reading difficulties belong to third grade of primary school. We compare both groups in visual temporal or-der judgment task (TOJ) and same/different discrimination task. Linguistic and nonlinguistics stimuli were presented in both task. TOJ task analyze three Inter-Stimuli-Interval (50 ms, 150 ms y 300 ms). The performance was analyzed based on accuracy and response time. The main results indicate that the performance of the TOJ task is inferior to the discrimination task regardless of the groups, therefore visual temporal processing influences the reading development of both groups.
La percepción visual es un proceso importante en la lectura. Los estudios en esta línea son escasos y, hasta el momento, no hay un consenso de la influencia de la percepción visual en la lectura. Con el fin de aportar evidencia sobre el tema, el objetivo principal de este estudio es analizar el procesamiento perceptivo visual en el desarrollo de la lectura en español. Para ello, comparamos dos grupos de tercer grado de educación primaria, uno con dificultades de lectura (N = 53) y otro sin dificultades de lectura (N = 57) entre 8 y 9 años de edad. Se usaron dos tareas, la tarea de juicio de orden temporal (JOT) que evalúa directamente el procesamiento temporal y la tarea igual/diferente como una tarea control. La tarea JOT analiza tres intervalos interestímulos (50 ms, 150 ms y 300 ms). En ambas tareas se usaron los mismos estímulos lingüísticos y no-lingüísticos. El rendimiento se analizó en función de los aciertos y el tiempo de respuesta. Los resultados principales indican que el rendimiento de la tarea JOT es inferior a la tarea de discriminación con independencia de los grupos; por tanto, el procesamiento temporal visual interviene en el desarrollo lector de ambos grupos.