Gerona, España
La publicación de obras como The Corrupting Sea: a Study of Mediterranean History deP. Horden & N. Purcell (2000: 124-126) o Globalisation and the Roman World. World History, Connectivity and Material Culture de M. Pitts & M.J. Versluys (2015: 107, 244, 248 etc.) han vuelto a señalar la importancia de la conectividad en la antigüedad. Hasta la construcción de la Via Domitia (úl-timas décadas del siglo II a.C.), dicha conectividad se materializó en el Noroeste del Medite-rráneo a través de rutas marítimas que conectaban Roma con la Península Ibérica, la región más occidental del Mediterráneo. Las naves que realizaban la travesía dependían de los vien-tos que regían la navegación y de los puntos seguros de fondeo ubicados a lo largo de la ruta. El control de las islas Baleares, el golfo de Roses, la costa ligur, además de Córcega y Cerdeña, eran vitales para garantizar el tráfico seguro a través del golfo de León (Oros.1.66)
The publication of works such as The Corrupting Sea: a Study of Mediterranean History by P. Horden & N. Purcell (2000: 124-126) or Globalization and the Roman World. World History, Con-nectivity and Material Culture by M. Pitts & M.J. Versluys (2015: 107, 244, 248 etc.) have once again pointed out the importance of connectivity in ancient times. Until the construction of Via Domitia (last decades of the 2nd century BC), this connectivity materialized in the Northwest of the Mediterranean through sea routes that connected Rome with the Iberian Peninsula, the westernmost region of the Mediterranean. The ships that made the crossing depended on the winds and currents that governed navigation and on the safe anchoring points located along the route. Control of the Balearic Islands, the Gulf of Roses, the Ligurian coast, as well as Cor-sica and Sardinia, were vital to ensure safe traffic through the Gulf of Lion (Oros.1.66).