En aquest article, hem presentat les bases teòriques, el mètode i els resultats d'un experiment realitzat amb estudiants de la Universitat de Lleida i la Universitat de Sussex. La hipòtesi inicial era que la proficiència dels parlants d'una llengua estrangera afecta positivament l'acceptació social per part dels parlants nadius d'aquella llengua. Per tal de definir amb més precisió el terme `acceptació social', vam triar 16 variables diferents, i vam demanar a 14 parlants anglesos d'avaluar les veus, gravades en una cinta, de 18 parlants no nadius, en funció de les setze variables. Després d'analitzar els resultats, hem conclòs que les variables vinculades a les capacitats intel·lectives estan altament correlacionades amb la proficiència lingüística, mentre que les variables associades al que nosaltres anomenem `encant personal' només s'hi correlacionen parcialment. Aquests resultats requereixen més recerca per poder ser confirmats, però de moment suggereixen la idea que l'eficiència comunicativa deslligada de la competència lingüística no és suficient perquè hi hagi una interacció positiva entre parlants de llengües diferents. En conseqüència, l'assoliment de la proficiència lingüística és un factor clau que cal prendre en consideració a l'hora de d'aprendre una llengua estrangera.
In this paper, we have presented the theoretical foundations, the method and the results of an experiment conducted with students of both the University of Lleida and the University of Sussex. The initial hypothesis was that the greater the language proficiency of non-native speakers of a language the greater the social acceptance by native speakers. We took 16 different variables in order to specify the term `social acceptance' and we asked 14 English native speakers to evaluate the taped voices of 18 non-native speakers according to those variables. After analysing the results, we have reached the conclusion that variables related to intellectual capacities are highly correlated to language proficiency, whereas variables associated to personal charm are only partially correlated. These results should be confirmed by further research, but they suggest that communicative efficiency without linguistic competence is not enough for positive interaction among speakers of different languages. Therefore, the achievement of language proficiency is a key factor to be taken into account when learning a foreign language.