Este trabajo estudia el ritual de la hospitalidad en las obras épicas griegas y latinas desde Homero (siglo VIII a. C.) hasta Lucano (siglo I d.C.). La "Ilíada" y la "Odisea" reflejan una época en la que una comunidad acogía a un extranjero, a un mendigo o a un suplicante con un banquete ritual, en el que el vino tenía un importante papel, cumpliendo la sagrada ley de la hospitalidad. En las "Argonáuticas" de Apolonio de Rodas (siglo III a. C.) este ritual se convierte en un tópico épico más que después hereda la literatura latina. Virgilio (siglo I a. C.) en las "Geórgicas" y la "Eneida", Ovidio en las "Metamorfosis" (siglo I a. C. - siglo I d.C.) y Lucano en la "Farsalia" juegan a su antojo con este lugar común. Si en la literatura griega no aparecen nunca mujeres en estos festines, la literatura latina hace anfitrionas del banquete a mujeres de la mitología, de la leyenda y de la historia, como Cirene, Dido, Circe, Baucis y Cleopatra.
This work studies the ritual of the hospitality in Greek and Latin epic, from Homero (8th century BC) to Lucan (1st century AD). The "Iliad" and the "Odyssey" reflected a time at which a community used to welcom a foreigner, a beggar, or a supplicant, with a ritual banquet in which the wine played a significant role. In doing so, the community fulfils the sacred law of the hospitality. In the "Argonautica", by Apollonius Rhodius (3rd century BC), the ritual became one of the epic topics adopted later by Latin Literature. Vergil (1st century BC) does as he pleases with this topic in the "Georgics" and in the "Aeneid", the same as Ovid in the "Metamorphosis" (1st century BC - first century AD) and Lucan in the "Pharsalia". Unlike Greek Literature, were women don't take part in the feasts, Latin Literature makes women from mythology, legends and history -such as Cyrene, Dido, Circe, Baucis and Cleopatra- hosts in banquet.