Durante el siglo XIX en Santander la danza llegó a convertirse en el entretenimiento más popular, casi una manía. Debido a la pesca y al comercio con el norte de Europa y América, la ciudad era muy próspera, y la nueva y poderosa clase mercante se consideró una nueva aristocracia. Donde bailabas, y con quien bailabas se convirtió en una prueba de estatus; la clase alta se puso a construir salas de baile y formó clubes muy selectos que la separaban del "populacho" ansioso por emularla. Este artículo examina ese fenómeno social empleando como fuentes los escritos de José María de Pereda y sus contemporáneos, y la prensa santanderina de este tiempo.
During the 19th century in Santander dancing became the most popular entertainment, almost a mania. Due to shipping and trade with Northern Europe and the Americas, the city was very prosperous, and the new powerful merchant class considered itself a new aristocracy. Where you danced, and with whom you danced with became a symbol of status; the upper class went out of its way to build dancing halls and form highly selective clubs that separated them from a "populace" avidly bent on emulating them. This article examines that social phenomenon using as sources the writings of José María de Pereda and his contemporaries, and the Santander press of the times.