Considerar la obra de Gil-Albert desde la perspectiva de los márgenes lleva a percatarse del papel relevante que tienen en ella. La marginación de varios textos de la Obra completa en prosa, publicada con la colaboración del autor por la Instituciò Alfóns el Magnànim, indica que prevaleció la homogeneidad estilística y lo genuino de la voz sobre cualquier intento de exhaustividad. A la inversa, la peculiar estructura dual de determinadas obras, o el tratamiento de un mismo tema de distintas maneras según el género (novela o poema) dan a entender la necesidad para el observador (escritor o narrador) de cambiar de enfoque, de descentrarse como si sólo así pudiese alcanzar la verdad. Esta práctica nos orienta hacia una justificación situada en la experiencia personal de Gil-Albert, ese �vivir al margen� cuyas consecuencias conducen al concepto de hombre-isla en Heraclés, su ensayo sobre la homosexualidad, y a la reivindicación de una ética ajena a las leyes establecidas en Breviarium vitae, su florilegio de aforismos. En este caso, en que vida y obra se compenetran, resulta que vivir al margen es centrarse.
If we consider the works of Gil-Albert from the point of view of the margins we can notice the excellent role they play in the above mentioned works. The alienation of several texts in the Complete Works in Prose published with the collaboration of the author by the Instituciò Alfons the Magnànim, indicates that what prevails is the stylistic homogeneity and authenticity of the voice over any kind of exhaustivity. On the contrary, the peculiar dual structure of certain works, or the treatment of the same topic in different ways depending on the genre (novel or poem) makes it clear that the observer (writer or narrator) is required to change his approach, to change focus as if it was the only way to reach the truth. Such a practice makes us find out a justification placed in Gil-Albert¿s personal experience, his ¿ living in the margin ¿motif, the consequences of which lead both to the concept of man -an island in Heracles, his essay on homosexuality, and his claim for a different code of ethics, distinct from the established laws in Breviarium vitae, his anthology of aphorisms. In this case, a case in which life and works are closely intertwined, it appears that living in the margin supposes being in the center.