This article examines the influence of French poetry on Catalan poetry from Gilabert de Pròixida and Andreu Febrer to Ausiàs March and some of his followers. An analysis of the poetic language of these authors �with special attention to Ausiàs March� enables us to spot coincidences in expression with the great French poets of the 14th and 15th centuries: Guillaume de Machaut, Oton de Grandson, Christine de Pizan, Charles d�Orléans and Alain Chartier. French poetry and music, which made its presence felt in the Kingdom of Aragon from the time of John I and Violant de Bar and all through the 15th century, brought to Catalan poetry, more than conceptual novelties, renewal of metrical forms and, above all, a model of diction for the troubadour tradition.
L�article revisa la influència de la poesia francesa en la poesia catalana des de Gilabert de Pròixida i Andreu Febrer fins a Ausiàs March i alguns dels seus seguidors. L�anàlisi de la llengua poètica d�aquests autors �amb una atenció especial a Ausiàs March� permet observar coincidències expressives amb els grans poetes francesos dels segles xiv i xv: Guillaume de Machaut, Oton de Grandson, Christine de Pizan, Charles d�Orléans i Alain Chartier. La poesia i la música franceses, amb una forta presència a la Corona d�Aragó des de Joan I i Violant de Bar i tot al llarg del segle xv, aportaren a la poesia catalana, més que no pas novetats conceptuals, una renovació en les formes mètriques i, sobretot, un model de dicció per als motius trobadorescos tradicional