Adriana Minardi
Este artículo tiene por objeto el análisis de los discursos del General Francisco Franco, cuyo mandato se extiende desde 1939 hasta su muerte en 1975. Es un período que podría clasificarse en tres fases. La primera etapa se caracteriza por la utilización del concepto hispanidad desde el sentido de resistencia y sacrificio cristiano (cuyo tópico característico es el de la hora difícil). Estos discursos recuperan con mayor fidelidad la memoria discursiva que plantea y construye el ideal joseantoniano de Falange Tradicionalista. Otro rasgo es la construcción que se realiza de Estados Unidos en tanto enemigo por no poseer un sistema económico autárquico mientras que la caracterización del Movimiento se presenta discursivamente como Régimen. La segunda etapa construye la hispanidad mediante el campo semántico de la producción económica. El hogar cristiano y abnegado será un hogar capaz de producir y multiplicarse. Se abandona la denominación régimen por monarquía. La última etapa se construye mediante la equivalencia semántica hispanidad/grandeza y verdad históricas. Con la loe los discursos intentan construir una nueva legalidad, distinta a las bases iniciadas por los ilustrados y la constitución de Cádiz.
This essay will analyse Francisco Franco?s «mensajes de fin de año» (end of year discourses) during his mandate (1939-1953) (1953-1966) and (1966-1974). The principal aim is to elucidate how the speaker shows himself in these political discourses by constructing the discursive object «hispanidad» (hispanic essence). Following that aim we will analyse the orientational metaphors, supported by a biblical interdiscourse, and ontological ones, based on the semantic field of economic production, specially in the second stage. The period of francoism is characterized in three stages. The first one, by the usage of the term «hispanidad» (hispanic essence) as the sense of christian resistence and sacrifice and by the topic of «la hora difícil» (the hard hour). These discourses recover the discursive memory of José Antonio from Falange tradicionalista. Another element is the construction of the usa as an enemy because of the economic system based on Autarchism while the regime is presented as a dictatorship. The second stage constructs the «hispanidad» (hispanic essence) by using the semantic filed of economic production. The christian home is a place capable of producing and reproducing itself. The conception of dictatorship by which the Regime was presented itself is now characterized as a Monarchy. The last stage is constructed by the semantic equivalence «hispanidad» (hispanic esssence)- greatness and historical truth. With the loe (Organic Law of State) these discourses try to construct a new legality, different from the illustrated men of the xviii and the Cadiz Constitution.