Este trabajo explora los cruces tempranos entre psicoanálisis, folklore y literatura, en los ensayos del brasileño Arthur Ramos y del argentino Bernardo Canal Feijóo. Ramos articula psicoanálisis y antropología para analizar el folklore afro-brasileño, y acceder así al inconsciente colectivo popular. Desde una perspectiva epistemológica próxima (aunque ideológicamente divergente), Canal Feijóo produce una importante modernización del �folklore� como objeto de estudio al rechazar la asociación del simbolismo popular con una ontología transhistórica, apelando al psicoanálisis.
This article explores the early intersections between psychoanalysis, folklore and literature, in the essays of the Brazilian Arthur Ramos and the Argentinean Bernardo Canal Feijóo.
Ramos articulates psychoanalysis and anthropology to analyze the Afro-brazilian folklore and, in this way, to gain access to the popular collective unconscious. From a near epistemological perspective (although ideologically divergent), Canal Feijóo produces an major modernization of �folklore� as an object of study because he rejects the association between the popular symbolism with a transhistorian ontology, and because he uses the psicoanalysis.