Hussein Al Duweiri , JIHAD AL-SHUAIBI, Adrián Carreras Rabasco
El presente trabajo ofrece un análisis contrastivo del sistema consonántico del español y del árabe a fin de conocer las concomitancias y las divergencias que se hallan en ambas lenguas con objetivos didácticos. El estudio señala las variantes que influyen en la pronunciación de las consonantes españolas por los estudiantes de la Universidad de Jordania, en la que interfiere tanto el Árabe Estándar Moderno y el árabe coloquial jordano como el inglés. Se comprobará que un arabófono jordano cuenta con la mayoría de consonantes españolas, si bien las principales dificultades se encuentran en /?/, /p/ y /?/. También /g/ y /?/ presentan otro tipo de dificultades. Finalmente, señalaremos cómo la existencia de dos fonemas en árabe /d/ y /ð/, alófonos en español, influye en la pronunciación, así como la colocación de /?/ a principio de palabras en español cuando éstas comienzan por vocal. Asimismo, este estudio servirá de apoyo a estudiantes españoles del árabe.
The present paper offers a contrastive analysis of the consonant system in Spanish and Arabic providing a comprehensive description of both repertoires for didactic purposes. The study aims mainly at identifying the variants involved in the pronunciation of Spanish consonants by Jordanian university students; a pronunciation that is influenced by Modern Standard Arabic, Jordanian Colloquial Arabic, as well as by English language. Jordanian students of Spanish language already perfectly pronounce most of the Spanish consonants, as they also exist in their native varieties. However, they face some obstacles in their pronunciation of some Spanish consonants. The greatest obstacle is encountered in their pronunciation of /?/, /p/ and /?/. In addition, the /g/ and /?/ present another type of difficulty. On the other hand, the study undertakes the existence of the Arabic phonemes /d/ and /ð/ which are allophones in Spanish, and the influence of such a difference on the pronunciation of Jordanian students of Spanish. The study also tackles the issue of the production of the glottal stop /?/ at beginning of Spanish words which begin with a vowel. It also provides valuable phonetic indications for Spanish learners of Arabic as a foreign language.