Luis Fernando Bueno Morillas
Resumen El blocao (1928) fue la primera novela de José Díaz Fernández. Supuso un éxito editorial insólito hasta entonces porque reunía tres características novedosas: una actitud crítica ante la guerra de Marruecos, una integración de las novedades vanguardistas en la que su autor llamó literatura de avanzada y un posicionamiento del intelectual al lado de las reivindicaciones del pueblo. Sin embargo, aunque publicó otra novela un año después (La Venus mecánica), un libro teórico en el que definía la literatura que él propugnaba y practicaba (El nuevo romanticismo) y algunas narraciones breves, Díaz Fernández se bloqueó y dejó la literatura narrativa que tan buenas expectativas levantó. Analizaremos las posibles causas de ese bloqueo.
El blocao (1928) was the first José Diaz Fernández’s novel. It meant a unique editorial success until then because it included three original characteristics: a critical attitude face with Morocco’s war; an incorporation of the avant-garde innovations that its author named (called) “advanced literature”; and a positioning (placing) of intellectual close to popular demands. However, although he published another novel one year later (La Venus mecánica), a theoretical book in which he defined the literature that he proposed and practiced (El nuevo romanticismo) and also some other short stories, Díaz Fernández underwent a kind of creative narrative blockage and left the narrative literature of which he had left very high expectations. Our work tries to analyze the possible causes of this writer’s creative jamming in narrative.