Xuan Xosé Sánchez Vicente
Estúdiase la cadarma, los personaxes y la hestoria de la obra d’Enriqueta González Rubín. Sorráyase la partición del tiempu en tres «xornaes». Apuntada la construcción de los personaxes, señálase como’l principal, Pacho, ye una mezcla del aldeanu cuciu y llistu y, al empar, del tontu, lo que permite rise d’él a otros per- sonaxes y al llector. Al mesmu tiempu, en cuantes «llistu», ye portavoz de les po- siciones sociales y polítiques de l’autora. La novela ye en parte deldora de la tra- dición asturiana, particularmente de Marirreguera. Xunto con esti elementu encadarmador marirreguerianu, la ironía y la visión estrañada son los estructura- dores principales del discursu. La parte de papel de personaxe tontu permite des- plicar dalgún elementu del testu («el momentu pot e») del qu’hasta agora nun te- níamos desplicación afayadiza.
In this paper we analyze the structure, the characters and the history of this literary work by Enriqueta González Rubín. We underline the partition of time into three «days». As regards the construction of the characters, we explain how the main character, «Pacho», is a mixture of an attentive and clever villager and at the same time, the fool, which provokes laughter at him from both some of the other characters and readers. At the same time, as a «clever» character, it is an expression of the social and political views of the author. The novel owes one particular part to the Asturian tradition, particularly to Marirreguera. Along with this ‘marirreguerian’ structuring element, the irony and a puzzled vision are the main elements that structure the speech. The role of the «silly» character helps explain some textual elements (the ‘cooking pot’ moment) for which we did not have an adequate explanation so far.