Pablo Blas Corro Pemjean
Este trabajo advierte sobre el singular vuelco hacia el protagonismo retórico de la experiencia subjetiva que manifiestan algunos documentales chilenos a finales de los años cincuenta. La emancipación de la "modalidad expositiva" dominante en ese medio que representan particularmente los filmes Mimbre (1957) y Andacollo (1958), implica tanto una conciencia exacerbada y explícita de la técnica de representación, como figuraciones inusitadas del territorio argumental local. Finalmente, el texto interpreta esas diversas innovaciones como efectos de un debilitamiento de las representaciones políticas generales de la nación y el estado a causa de los progresivos fracasos de los gobiernos precedentes.
This paper points out the singular twirl towards the rhetoric leadership of subjective experience that some Chilean documentaries manifest in the late fifties. The emancipation of the dominant "expositive modality" in this medium, that are particularly represented by the films Mimbre (1957) and Andacollo (1958), entails an exacerbated and explicit awareness of the representation technique as well as unusual figurations of the argumentative local territory. Finally, the article interprets those diverse innovations as consequences of a weakening in the general political representations of the nation and the state because of the progressive failures of previous governments.