Luciana María Libório Eulálio
Este artículo presenta un análisis comparativo de los discursos producidos por las disciplinas virtuales Cultura de los Pueblos de lengua Española, Pasantía supervisada IV, Literatura Española I y Lengua Española IV del curso de Letras Español a distancia de la UAB-UESPI. Su objetivo central es investigar cómo se construyeron los sentidos sobre la metodología de enseñanza del español a nivel de un curso de graduación vía internet, analizando cuáles son las estrategias de enunciación presentes en los modos de mostrar, interactuar y seducir de esas disciplinas. La investigación adopta como perspectiva teórico-metodológica el Análisis del Discurso y es de carácter cualitativo e interpretativista. Como referencial teórico sobre Educación a Distancia, sociedad en red, tecnologías, literacidad digital y ambiente virtual, nos apoyamos en Kenski (2007), Preti (2005), Castells (1999), Dalmonte (2009), Lévy (1993), Snyder (2009). Sobre lenguaje, sujeto, heterogeneidades enunciativas y discursos, en Bakthin (2003), Foucault (2009), Joly (2005) y Pinto (2002). El estudio también se apoya en la la Teoría de los Discursos Sociales (Pinto, 2002) y en el concepto de Contrato de Lectura (Verón, 2004).
This article presents a comparative analysis of the discourses produced in the disciplines Culture of Spanish-speaking people, Supervised Practice IV, Spanish Literature I and Spanish Language IV, which are part of the Language Arts (Spanish) online course offered by UAB-UESPI. It focuses on the production of meanings about the methodology of Spanish teaching at the level of an undergraduate online course. To do so, it analyzes the presence of enunciation strategies in the way these disciplines show, interact and seduce students. The study adopts the Discourse Analysis as its methodological and theoretical orientation and is developed following a qualitative and interpretative approach. In order to discuss the concepts of distance education, network society, technology, digital literacy and virtual environment, we rely upon the reflections proposed by Kenski (2007), Preti (2005), Castells (1999), Dalmonte (2009) Lévy (1993), Snyder (2009) . Besides, we discuss the studies developed by Bakthin (2003), Foucault (2009), Joly (2005) and Pinto (2002) to better understand the concepts of language, subject, enunciative heterogeneities and speeches. Finally, we consider the Theory of Social Discourses proposed by Pinto (2002), and the concept of Reading Contract developed by Verón (2004).