Álvaro R. Ruiz Gómez, Josep Ballester Roca
L’aplicació dels programes bilingües al País Valencià al llarg dels últims vint anys ha estat una tasca amb resultats diversos que reclamen un estudi seriós de l’impacte produït en l’alumnat. La creença de que l’ensenyament en valencià era en detriment del castellà ha estat un entrebanc important per superar el rebuig primigeni que aquest tipus d’ensenyament de llengües va tindre al nostre territori, tot i que nombrosos estudis a nivell internacional corroboren la immersió lingüística com un dels mètodes més exitosos en aquest sentit. El present treball vol donar a conèixer una investigació duta a terme en quatre col·legis del nostre territori i Terol, amb diferents programes d’ensenyament de llengües com ara el programa d’incorporació progressiva (PIP), el programa d’immersió lingüística (PIL) i un programa monolingüe en castellà, per avaluar i comparar, amb un estudi estadístic, la influència d’aquests programes en la comprensió lectora en castellà.
Throughout the last twenty years, the implementation of bilingual programmes in the Autonomous Region of Valencia has produced diverse results. This calls for an in-depth research to ascertain the actual impact on pupils. Numerous studies, at international level, confirm thatlinguistic immersion is the most successful method for language learning. However the belief that the teaching of the Valencian language is detrimental to learning Castillian Spanish has been an important underlying obstacle. This paper presents research carried out in four schools in Valencia and Teruel to statistically evaluate the influence of different language teaching programmes on Reading comprehension in Castillian Spanish. These programmes included a Programme of Progressive Incorporation (PIP), a Programme of Language Immersion (PIL) and a Castillian Spanish Monolinguistic Programme.