Yolanda Melgar Pernías
The social and political experience in post-dictatorship Chile has undoubtedly marked the creative and critical work of many writers in recent years, who have been determined to elaborate the social memory of the country's traumatic past. Escenario de guerra (2000a), by the Chilean Jewish writer Andrea Jeftanovic (1970), occupies a particular position within this context by virtue of its memory construction in multiple scenarios: that of the Chilean past, that of the trauma caused by a past war - the war lived through by the protagonist's immigrant parents and passed on to their daughter - and that constituted by the narrator's personal memory. This article attempts to examine these multiple constructions through investigation into the concept of memory as representation (as opposed to recovery) of the past, and into the strategies employed by the author in her creation of a ruptured and fragmented narrative universe
La experiencia política y social del Chile de postdictadura ha marcado, sin duda, la labor creativa y la reflexión crítica de muchos escritores en los últimos años, empeñados en elaborar la memoria social del pasado traumático. Escenario de guerra (2000a), de la escritora chileno-judía Andrea Jeftanovic (1970), se sitúa en esta línea de una manera muy particular. La suya es una construcción de la memoria en un ‘escenario’ múltiple: el del pasado de guerra chileno, el del trauma de una guerra pasada, la vivida por los padres y heredada por la hija, y el de la guerra propia constituida por la memoria personal. El objeto de este estudio es el examen de esa construcción, para lo que se indaga en el concepto de memoria como representación (frente a recuperación) del pasado, así como en las estrategias narrativas empleadas por la autora en su creación de tan poderoso universo de ruptura y desmembración.