William Rowe
Este texto analiza uno de los más atrevidos experimentos del neobarroco, los poemas de Néstor Perlongher escritos bajo la influencia de drogas sicotrópicas y religiones esotéricas en el Brasil. Explora la poética del poemario del escritor y antropólogo, Aguas aéreas (1990), basado en sus experiencias con la religión brasileña de Santo Daime y sus experimentos con la droga yagé o ayahuasca. Con referencias a Deleuze y Žižek, el autor examina la poética radical de Perlongher, en especial su creación de elementos visuales que funcionan como referentes sin proceso de simbolización
This article analyses one of the most daring experiments of the neobarroco, Néstor Perlongher’s writing based on his experiences with psychotropic drugs and esoteric religions in Brazil. It explores the poetics of the writer and anthropologist’s later collection, Aguas aéreas (1990), based on his experiences with the Brazilian religion Santo Daime and his experiments with the drug yagé or ayahuasca. With references to Deleuze and Žižek, the author examines Perlongher’s radical poetics, in particular his creation of visual elements that function as referents without symbolization