Yang Song, Jinwei Wang
En el presente trabajo, en base a la técnica del verbal-guise test, se estudian las actitudes lingüísticas y percepciones de noventa y seis alumnos chinos del E/LE hacia cuatro variedades lingüísticas del español: el español castellano, el mexicano, el colombiano y el argentino. Según los resultados obtenidos, descubrimos que, dada a la vitalidad del español castellano, los alumnos muestran una gran preferencia hacia esta variedad, lo cual refleja en que la mayor parte la valoran más positivamente frente al resto, ya que tienden a aprender su acento y por tanto, pueden identificar con más certeza
本研究基于言语伪装技术,以96名西班牙语语言文学本科专业学生为被试,分析了他们对北半岛西班牙语、墨西哥西班牙语、哥伦比亚西班牙语以及阿根廷西班牙语等四种西班牙语变体的语言态度及认同。结果发现,由于北半岛西班牙语表现出更强的语言活力,所以受试群体对北半岛西班牙语的评价普遍超过其他三种变体,并且表现出更加偏好北半岛西班牙语的趋势,以及具有强烈的学习北半岛西班牙语语音的愿望。
Based on the verbal-guise test, in this article we study ninety-six Chinese Spanish students' linguistic attitudes and perception towards four linguistic varieties of Spanish: the North Peninsular, the Mexican, the Colombian and the Argentine. According to the results obtained, we found that, due to the vitality of the North Peninsular Spanish, the students show great preference for this variety, which reflects in the fact that most of them evaluate North Peninsular Spanish more positively than the other variations, also they can identify more correctly this variation, and they have the tendency to learn its accent.