Juan Cervera
El desarrollo de la literatura infantil en España ha contado con un factor decisivo que es la promoción de su estudio. Este experimenta significativo despegue a partir de la reforma educativa promovida desde 1970 por la llamada ley Villar Palasí.
Esta reforma supuso el reciclaje del profesorado de E. G. B. en algunos aspectos tan interesantes como la literatura infantil y la dramatización. Esta actualización contó con el apoyo de abundante bibliografía procedente de Hispanoamérica, con textos originales y traducidos. Y pese al evidente retraso de algunos de estos textos, su acción fue positiva y punto de partida para un avance que pronto llegó a superar los focos hispanoamericanos de procedencia inicial. En estas tareas intervinieron también algunos profesores hispanoamericanos residentes en España
The development of children's literature in Spain has depended upon a decisive factor, its study has been actively promoted. This important project made a good start fallowing the educational reforms which have taken place since 1970 under the so-called Villar Palasí legislation.
These reforms required some retraining of E.G.B. teachers in such interesting fields as children's literature and drama. Success has been achieved with the support of an abundant supply of textual material (original and on translation) from South America.
Despite delay in obtaining certain texts, the reaction has been positive and has give us the basis for further progress which will surmount the original South American initiative.
Certain South American teachers is Spain have also contributed to the work