Daniel Balderston
(VWHDUWtFXORYHUVDVREUHODVPDQHUDVHQTXH%RUJHVSHUVRQL¿FD SRUVXVOHFWXUDV\VXV referencias) la literatura mundial a la vez que la critica como idea. Examina textos diversos, desde poemas de sus primeras épocas a la conferencia “El escritor argentino y la tradición” (1951) a textos tardíos. Analiza la actitud escéptica de Borges con respecto a la posibilidad de una literatura mundial, y sus diversas estrategias para socavarla, a la vez que habla de su inmensa y varia erudición
This article deals with the ways in which Borges (due to his readings and his references) SHUVRQL¿HVZRUOGOLWHUDWXUHDVZHOODVFULWLTXHVLWDVDQLGHD,WH[DPLQHVDYDULHW\RIWH[WV from his early poetry to the 1951 lecture on the Argentinian writer and tradition to later texts. It analyses Borges’s sceptical stance towards the possibility of world literature, and the different ways in which he undermines it as an idea, while at the same time describing his immense and wide erudition.