This article makes visible the onanistic references and their literary meaning in the early poetry of Luis Cernuda. Even though Cernuda’s poetry has always been seen from the critical lens of narcissism, we still lack a deep analysis of Cernuda’s autoeroticism. The first part of this essay acts as a cultural background and reveals what Cernuda’s contributions to the cultural history of masturbation are, as represented in literature. In the early poems of Luis Cernuda, autoerotic references act as a metaphor for the poet’s homosexual identity and also acquire a metapoetic dimension. Through the analysis of various poems, this article will argue that in his Primeras poesías, Cernuda equates the act of writing poetry with the act of solitary sexual stimulation. This perception is reinforced when these references are read together with the author’s autobiographical testimonies.
El objetivo de este artículo es subrayar las referencias onanísticas y su significado literario en la poesía temprana de Luis Cernuda. Aunque el narcisismo es uno de los aspectos más reconocidos de la obra del poeta, no se ha analizado hasta ahora en profundidad el significado del autoerotismo cernudiano. La primera parte de este ensayo contextualiza el autoerotismo de Cernuda en sus Primeras poesías en una historia cultural y literaria de la masturbación. La originalidad de Cernuda dentro de este corpus de literatura autoerótica occidental es que en sus poemas la autoestimulación sexual se convierte en una metáfora de su identidad homosexual pero también adquiere un significado metapoético. Como se verá a través del análisis de varios poemas, en las Primeras poesías Cernuda equipara simbólicamente el acto de escribir poesía y el acto de estimularse eróticamente en solitario. Esta percepción se refuerza al contemplar dichos poemas junto a los testimonios autobiográficos del propio Cernuda.