Macarena Urzúa Opazo
Este artículo tensiona la ambivalente postura de admiración y crítica hacia a la poesía de Darío, a partir de un rechazo que se alza desde las vanguardias, particularmente con el Manifiesto Creacionista de Vicente Huidobro. Se responderá a la pregunta de si son cier-tas estéticas afines tanto a modernistas como vanguardistas. Con esto surge la pregunta de si es posible hablar de supervivencia de algunas imágenes (La imagen superviviente, Didi-Huberman), o momentos en donde imágenes fantasmagóricas, presentes en poemas y estéticas, resurgen como gestos que preceden y sobreviven al modernismo. De este modo se ejemplificará y dará cuenta de estas lecturas que se complementan y contraponen, enfo-cándome en la escritura de Rosamel del Valle, atendiendo a la lectura de Edgar Allan Poe que opera como una bisagra que une a poetas de diversos periodos y corrientes
This article puts in tension the ambivalence between admiration and rejection towards Ruben Dario’s poetry, which originates from the Avant-Garde movement, particularly with Vicente Huidobro’s Creationist This article puts in tension the ambivalence between admiration and rejection towards Ruben Dario’s poetry, which originates from the Avant-Garde movement, particularly with Vicente Huidobro’s Creationist Manifest. We answer the question of whether some aesthetics are related to both Avant-Garde and mo-dernists. With this surges the inquiry of whether it is possible to talk about the survival of certain images (The Surviving Image, Didi-Huberman), or moments where phantasmagoric images, that are present in poems an aesthetics, come back as gestures that precede and survive modernism. Thus, in this article we will show and give an account of these readings that both complement and counter each other, by focusing on Rosamel del Valle’s writing and looking at the reading of Edgar Allan Poe’s work as a link between these movements