El objetivo de este trabajo es, por una parte, conectar la herencia del legado foucaultiano de "Los sentidos del sujeto" (2016) de Judith Butler –donde Butler desarrolla su teoría del sujeto conformado antes de su propio nacimiento desde una hermenéutica del texto literario– con la herencia del sujeto de muerte de Agamben. La hipótesis de este trabajo fundamenta la configuración estética del sujeto en su dimensión ética y política. Se completa de este modo la hermenéutica retroactiva de Judith Butler con una propuesta de lectura del sujeto literario virtual como "sujeto que enuncia desde muerte" en las lecturas de “Las babas del diablo”, de Julio Cortázar, y "Los nuestros", de Juan Carlos Reche.
The aim of this study is, on the one hand, to connect the Foucauldian legacy of Judith Butler’s "Senses of the Subject" (2015) –in which, she develops her theory of the subject, formed before the subject’s very birth, out of a hermeneutics of literary text– and Agamben’s legacy of Foucault. The purpose is undertaking a reading of the virtual literary subject, such as the "subject who enunciates from death" in Julio Cortázar’s “Las babas del Diablo” (“Blow-Up”) and "Los nuestros" ("Our own") by Juan Carlos Reche. In order to do this, I will base my argument on recent theoretical proposals about the negativity of literature with an ethical and political focus.