Carla Manzoni
This article studies the marginal audiovisual production of memory in relation to the last Argentine dictatorship. This production is explored as a reaction to the cinematic narratives of memory rooted in the local industry. I have decided to think in terms of process given that social dynamics and cultural production respond to gradual and relational transformative instances and for that reason I will refer to the period of transition to democracy, setting my study period between 1980 and 1985. In this period the cinema was used as a means of social communion, to narrate dictatorial (post) memory in view of a peaceful coexistence; that is, making memory with a look more forward than backward. On the contrary, the audiovisual born in the margin of the film industries proposed a critical look at the past, especially by positioning the viewer in a place of agency, with management power.
Este artículo estudia la producción audiovisual marginal de memoria en relación con la última dictadura argentina. Dicha producción se explora como reacción a las narrativas cinematográficas de memoria enraizadas en la industria local. He decidido pensar en términos de proceso dado que las dinámicas sociales y la producción cultural responden a instancias transformativas paulatinas y relaciónales y por eso me referiré al periodo de transición a la democracia, trazando mi plazo de estudio entre 1980 y 1985. En este periodo el cine se usó como medio de comunión social, para narrar la memoria (post)dictatorial en vistas a una convivencia pacífica; es decir, haciendo memoria con una mirada más hacia adelante que hacia atrás. Por el contrario, el audiovisual nacido en el margen de las industrias del cine propuso una mirada crítica hacia el pasado, sobre todo mediante el posicionamiento del espectador en un lugar de agencia, con poder de gestión.