Murcia, España
Este estudio articula el concepto de Ibsen pop mediante el análisis de seis puestas en escena contemporáneas de la obra de Henrik Ibsen. Dichas propuestas comparten el uso de un nuevo realismo –que reinventa las obras para el espectador actual–, la convergencia de diversas estéticas teatrales y las referencias a elementos de la cultura pop actual. Las puestas en escena referidas son: Nora (T. Ostermeier, 2002), Hedda Gabler (T. Ostermeier, 2007), El pato salvaje (S. Stone, 2011), Un enemigo del pueblo (T. Ostermeier, 2012), Casa de muñecas (X. Flores, 2013), y Peer Gynt (I.
Brook, 2014).
This study articulates the concept Ibsen pop through the analysis of six contemporary productions of Henrik Ibsen’s plays. The productions have in common their new conception of realism (closer to twentieth-first-century audiences), the blend of different theatrical styles and the constant references to pop culture. The productions analysed are: Nora (T. Ostermeier, 2002), Hedda Gabler (T. Ostermeier, 2007), The Wild Duck (Simon Stone, 2011), An Enemy of the People (T. Ostermeier, 2012), A Doll’s House (X. Flores, 2013), and Peer Gynt (I. Brook, 2014).