En este estudio se contraponen dos términos: retrato y relato, vertebradores de la estructura literaria e histórica de la obra. Indico quién fue Aldonza o Lozana, probablemente una bisnieta del poeta cordobés Antón de Montoro y sitúo el origen de algunos personajes. Analizo la importancia del autobiografismo. Se estudia la obra como un relato anticaballeresco: presencia de la magia, rito iniciático, la isla como espacio narrativo, presencia de los sueños proféticos, amor cortés, anagnórisis, corte recuperada, dicotomía masculino/femenino, estructura abierta, multiplicación de personajes, etc.
In this study two terms are opposed: portrait and story, vertebrators of the literary and historical structure of the work. I indicate who Aldonza or Lozana was, probably a great-granddaughter of the Cordovan poet Antón de Montoro and I situate the origin of some characters. I analyse the importance of autobiography. The work is studied from the following themes that explain its literary genesis: presence of magic, initiatory rite, the island as a narrative space, presence of prophetic dreams, courteous love, anagnorysis, recovered court, male/female dichotomy, open structure, multiplication of characters, and so on.