Revisión del concepto de literatura como un tipo especial de lengua que aprovecha la potencialidad de los signos y puede originar mensajes con alto grado de hermetismo. Se analizan casos de códigos cifrados en poemas con imágenes visionarias. Las claves para interpretar estos textos se hallan en el contexto intraliterario y, en determinados casos, se encuentran en las referencias de la escritura a otros sistemas expresivos, como el pictórico. Este postulado se aplica a poemas de Los 8 nombres de Picasso de Rafael Alberti, cuyo sentido se revela con la reconstrucción de los cuadros de Picasso aludidos en los versos.
A review of the concept of literature as a special kind of language that take advantage of full potential signs and messages with a high degree of hermeticism may be result. Cases of encrypted codes are analyzed in poems that provides both accurate and visionary depiction. The key words to interpret these texts are contained in the intraliterary context and, in certain cases, they are identified in the references of writing to other expressive systems, such as the pictorial one. This tenet applies to the poems of “The Eight Names of Picasso” by Rafael Alberti, whose meaning is disclosed thanks to the reconstruction of Picasso's paintings quoted in the verses.