Alejandra Spagnuolo Nanni
El presente artículo pretende analizar, en primer lugar, los estrechos vínculos que la semiótica de Peirce –en tanto teoría sobre el conocimiento humano– mantiene con las modernas ciencias cognitivas, teniendo en cuenta su concepción del hombre como signo y de la mente como fenómeno externo, la relevancia de sus conceptos base e interpretante en la recepción y generación de ideas, y su visión de la creatividad humana como búsqueda de una nueva inteligibilidad. En la segunda parte, se valorará la adecuación de su teoría sígnica a los estudios comparados de literatura y música, ponderando aquellos aspectos materiales que contribuyen a la definición del signo (cualisignos), su concepción del significado como una recreación interpretativa llevada a cabo por otros signos, los diferentes tipos de intérpretes e interpretantes, y –en consecuencia– de respuestas posibles a cualquier fenómeno comunicativo, así como los distintos modelos de referencialidad derivados de la relación entre signo y objeto.
Peirce’s is a theory about human knowledge and as such is deeply linked to modern cognitive sciences. The following article pursues a twofold objective. Firstly, it seeks to analyze that intimate link. Its analysis takes into account Peirce’s belief that human beings themselves are signs as well as his notion that the mind is an external phenomenon, the vital role that the ground and interpretant concepts introduced by him have played in the generation and reception of ideas, and finally, his view that human creativity represents a quest for a new intelligibility. The article’s second objective is to assess how well Peirce’s theory of signs is suited to a comparative approach to literature and music. Several key aspects are evaluated, including the tangible process by which signs (qualisigns) come to be defined, Peirce’s notion that meaning dependents on interpretative recreation carried out by other signs, his interest in interpreters and interpretants types and consequently in possible response types specific to every communicative phenomenon, and finally, the various models of referentiality that stem from the relation between the sign and the object.