Este trabajo se interesó por explorar textos escolares de Ciencias Sociales de la Colección Bicentenario con el objetivo de analizar el concepto de nativos y españoles en enunciados interrogativos presentes en temas referidos al 12 de octubre de 1492 en los libros de 1° a 4° grado. Teóricamente está basado en las premisas sobre modalidad de Calsamiglia y Tusón (2001), en las de formaciones discursivas de Foucault (1979) y modalidad interrogativa y su clasificación de Escandell (1999). Se ajustó a los lineamientos del enfoque cualitativo y al tipo de estudio descriptivo e interpretativo de Foucault (1979). Se precisó una clasificación en tres variantes de la interrogativa retórica y se concluye que desde el contenido existen coincidencias para la construcción negativa del concepto del español que se opone a la construcción positiva de la imagen del nativo. Asimismo, que los enunciados interrogativos estudiados responden a un mismo tipo de formación discursiva.
The interest of this work was centered on exploring the school texts of Social Sciences of the Colección Bicentenario. The objective was to analyze the concept of natives and Spaniards in interrogative sentences found when dealing with themes referred to the 12 of October, 1492 in the books from 1st to 4th grade. The theoretical bases of this work were the postulates of Calsamiglia and Tusón (2001) regarding modality, of Foucault (1979) on discursive construction, and of Escandell (1999) with regards to interrogative modality and its classification. The study was framed within the qualitative approach of a descriptive and interpretative type as stated by Foucault (1979). A classification into three variants of interrogative rhetoric was necessary. It was concluded that in terms of content, the texts show concordance in the negative construction of the concept of Spaniard which is opposite to the positive construction of the native’s image. Also, the interrogative sentences studied belong to the same type of discursive construction.