Tatiana Alvarado Teodorika
El lugar del Minotauro en el mito, generalmente, no está sino relacionado con el imaginario de las hazañas de Teseo. En este trabajo, sin embargo, me concentro exclusivamente en la figura del Minotauro, en las transformaciones por las que atraviesa su representación física desde la Antigüedad, haciendo hincapié en el Siglo de Oro, a través de El laberinto de Cretade Tirso de Molina, El laberinto de Cretade Lope de Vega, El laberinto del mundode Calderón de la Barca, y con unas breves pinceladas para evocar su nueva metamorfosis en el siglo XX, en Los Reyesde Julio Cortázar, y La casa de Asteriónde Jorge Luis Borges
The place that the Minotaur occupies in myth, generally speaking, is related only with Theseus‘ exploits. In the present study, however, I shall concentrate exclusively on the figure of the Minotaur, specifically on the different transformations that he undergoes as regards his physical appearance from the earliest representations from Antiquity. Special attention shall be given to his presence on the Golden Age stage through the following plays: Tirso de Molina‘sEl laberinto de Creta, Lope de Vega‘sEl laberinto de Creta, and Calderón de la Barca‘sEl laberinto del mundo. The study continues emphasizing the Minotaur‘s new metamorphoses in the 20thcentury in Julio Cortázar‘sLos Reyes, and Jorge Luis Borges‘La casa de Asterión..