No ha sido muy estudiada la etapa francesa del filósofo y escritor catalán Eugenio d’Ors (1881-1954). A partir de la edición de seis cartas inéditas entre D’Ors y Paul Desjardins, el célebre director y organizador de las Décades en la abadía de Pontigny, que tratan sobre la preparación y celebración de un seminario sobre el Barroco en verano del año 1931, este artículo propone una primera reflexión sobre la recepción del pensamiento y la obra dorsianas en París, una recepción que penduló entre el deslumbramiento momentáneo y la decepción posterior, entre la admiración ciega y el desencanto resentido.
t The French period of Catalan philosopher and writer Eugenio d’Ors (1881- 1954) has not been sufficiently studied. The edition of six unpublished letters between D’Ors and Paul Desjardins, the famous director and organiser of the Décades of the abbey of Pontigny, which deal with the preparation and celebration of a seminar on the Baroque in the summer of 1931, offer a first reflection on the reception of D’Ors’s thought in Paris.
He was a presence oscillating between the initial dazzle and the subsequent disappointment, between blind admiration and irritated disenchantment.