Santiago de Compostela, España
En este artículo analizaremos, a través de una serie de actividades diseñadas para implementar en el aula, el modo en el que un grupo de jóvenes gallegos co-construyen el conocimiento metalingüístico y metapragmático acerca de las diferentes variedades locales del español y gallego. La exposición de su trayectoria biográfica permite que afloren diversos saberes y conocimientos metalingüísticos que los estudiantes han ido adquiriendo a lo largo de su escolarización y, además, surgen diversas categorizaciones sobre lenguas y variedades que ponen de manifiesto sus ideologías lingüísticas (Siegel, 2006.
Language ideologies and education of speakers of marginalized language varieties:
adopting a critical awareness approach. Language and Education (17), pp. 157–174).
A través del análisis de las prácticas metalingüísticas y metapragmáticas comprobaremos cómo se reproducen las ideologías lingüísticas de estos jóvenes; por una parte, las ideologías de la institución académica y escolar; y por otra, las ideologías lingüísticas de los jóvenes presentes en el aula, en donde etiquetan, clasifican y establecen jerarquizaciones y valoraciones de su repertorio comunicativo.
Finalmente, se comprueba cómo las diferentes variedades del español y del gallego actúan como índices de identidad social diferente de la reconocida en el ámbito institucional y académico, con distintos valores en el mercado lingüístico (Bourdieu, 1991. Language and symbolic power. Cambridge: Polity Press.).
This article discusses – through a series of activities designed to be implemented in the classroom- the construction of metalinguistic and metapragmatic knowledge about linguistic varieties of Spanish and Galician by a group of students in Galicia. The presentation in the classroom of the students’ biographical trajectory brings to light the metalinguistic knowledge that has been acquired by the students though their schooling. This metalinguistic knowledge is seen in the speakers’ categorizations of languages and linguistic varieties, and this reveals the speakers’ linguistic ideologies (Siegel, 2006.
Language ideologies and education of speakers of marginalized language varieties:
adopting a critical awareness approach. Language and Education (17), pp. 157-174). Through the analysis of metalinguistic and metapragmatic practices we will establish how the linguistic ideologies of these young people evolve. On the one hand, the ideologies of the academic and educational institutions will be focused on; on the other hand, the linguistic ideologies of the group of students in the classroom will be discussed by the analysis of their communicative repertoire. We conclude that the different varieties of Spanish and Galician act as indexes of social identity. This identity differs from the institutionally and academically recognised identity, and it has divergent values within the linguistic market (Bourdieu, 1991. Language and symbolic power. Cambridge: Polity Press).