Herlinda Flores Badillo, Martha Veneroso Contreras
La enseñanza-aprendizaje de vocabulario en el aula es una tarea primordial para cualquier profesor de LE, relegada desafortunadamente a la memorización por parte de los estudiantes: “Students often instinctively recognize the importance of vocabulary to their language learning” (Lessard-Clouston, 2013: 2). Poca atención prestamos al sinnúmero de estrategias que existen tanto para enseñar como para aprender vocabulario, aunque intuimos su importancia.
Estudiantes y profesores se lamentan por la falta de vocabulario de los primeros. Esta problemática se vive en los dos Centros de Idiomas de la UV de la región Córdoba-Orizaba. Para darnos una idea concisa de las estrategias de los estudiantes, elaboramos y aplicamos un cuestionario. El instrumento consistió en una sección de preguntas generales (demográficas y socio-económicas) y otra para estrategias de vocabulario y acceso a la tecnología. Los resultados revelaron i) las estrategias conocidas/favoritas de los estudiantes, ii) el impacto socioeconómico y tecnológico en la adquisición de un libro físico o interactivo, y iii) las estrategias utilizadas en los niveles previos. Exploramos también si la creación de un libro interactivo de vocabulario pudiera apoyar a los estudiantes a solventar esta falta de vocabulario y practicar algunas estrategias de aprendizaje del mismo fuera del aula.
Teaching and learning vocabulary in the classroom is a vital task for any teacher of Foreign Languages, unfortunately, it is often confined to the memorization by students themselves: “Students often instinctively recognize the importance of vocabulary to their language learning” (Lessard-Clouston, 2013:2). No importance is given to the great number of vocabulary strategies that exist as well as to teach and as to learn it; although, we can sense its importance.
Students and teachers complain about the lack of vocabulary of the formers. This problem is lived in both Languages Centers at the U.V from the zone Córdoba-Orizaba. In order to know more about the strategies that students possess, we elaborated and apply a questionnaire. The instrument contained a section of general questions (demographic and socio-economic) and another section was for vocabulary strategies and the access to technology. The results revealed: i) student’s favorite/known strategies, ii) the socioeconomic and technological impact for acquiring a book in a hard copy or an interactive one, iii) the strategies used in previous levels. We also explore if the creation of an interactive vocabulary book could help them to solve the lack of vocabulary and with it practice some learning strategies outside the classroom.