Arrondissement de Toulouse, Francia
Aquest article descriu el procés de concepció i realització d’una unitat didàctica singular que permet posar en pràctica tots els coneixements adquirits pels estudiants, durant l’any, gràcies a un seguit de materials culturals. Aquesta experiència té lloc, cada any, a la Université de Toulouse Jean Jaurès, en el marc de les classes de català per a especialistes d’altres disciplines (LANSAD).El punt de partida és la Diada de Sant Jordi, jornada representativa de la tradició i de la cultura catalanes i en la qual l’obra literària juga un paper eminent. Aquesta importància del llibre és una ocasió única per introduir, dins dels diversos nivells de LANSAD de català, l’obra i la figura de diferents escriptors catalans actuals, preferentment polièdrics i complexos i que treballin diferents gèneres literaris. La tria d’un autor encara viu ens permet ressaltar el caràcter actual de la literatura als nostres estudiants.Aquesta unitat didàctica es du a terme tenint en compte els coneixements previs dels nostres estudiants i sense perdre mai de vista els objectius pedagògics concrets de cada grup. Al final de la unitat, els estudiants, no tan sols hauran pogut descobrir nombrosos aspectes de les diverses obres i biografies de l’escriptor seleccionat sinó que a més, una trobada final amb l’autor els donarà l’oportunitat d’intercanviar amb ell totes aquelles hipòtesis i preguntes sorgides durant la unitat.Paraules clau: Didàctica, català, cultura, llengua, literatura.
This article describes the process of designing and implementing a unique four-week lesson plan that enables the students to put into practice all the knowledge acquired during the academic year, by using a series of cultural materials like videos, readings, etc. This experience takes place every year at the University of Toulouse Jean Jaurès, within the framework of Catalan language classes aimed at specialists from other disciplines (LANSAD).The starting point is Sant Jordi’s Day, a representative Catalan tradition and a culture date, in which literary works play an eminent role. The importance of books provides a unique opportunity to introduce to our various levels of LANSAD the work and the figure of different current Catalan writers, preferably polyhedral and complex authors, who represent several literary genres. The choice of an author still alive allows us to emphasize the contemporaneous nature of literature to our students.This lesson plan is implemented taking into account previous student knowledge and upholding the specific pedagogical objectives of each group. At the end of the unit, students will have explored the biography and works of the selected writer. In addition, a final meeting with the author will give learners the opportunity to exchange with him or her all those hypotheses and questions that arose during the lessons.Key words: didactics, Catalan, culture, language, literature.