Lucinda Anna Smith
Cien botellas en una pared (Ena Lucía Portela, 2002) presenta varias personas viviendo en los márgenes de la sociedad habanera durante los 1990 y 2000. Aquí, analizaré el personaje de La Gofia, una bailarina lesbiana no-blanca con una estética punk, que alberga fiestongas ilegales y sexualmente inclusivas. Al utilizar las teorías feminista y queer, e incorporar las relaciones raciales en Cuba, usaré la novela de Portela para echar luz en las hegemonías culturales cubanas que dejan la mujer no-normativa la Otra, y demostrar cómo La Gofia desafía y desestabiliza estas estructuras para crear espacio para ella misma y su comunidad.
One Hundred Bottles (Ena Lucía Portela, 2002) presents a range of characters living on the margins of society in Havana during the 1990s and early 2000s. Here, I will analyse the character La Gofia, a mixed-race lesbian dancer with a punk aesthetic, who hosts sexually inclusive, illegal parties. Drawing on feminist and queer theory, and incorporating race relations in Cuba, I will use Portela’s novel to shed light on both the Cuban cultural hegemonies which render people like La Gofia the ‘Other’, and how the character challenges and destabilises said structures to carve out space for herself and her community.